healthy peanut/banana/chocolate chip muffins

jag började dagen med ett 50 minuters spinningpass på gymmet, och när jag kom hem blev jag
galet sugen på att baka. jag hade lite jordnötssmör och några bananer att bli av med, därför
improviserade jag ihop detta recept! det är ju inga superfancy cupcakes direkt, men de blev rätt
goda med tanke på att man kan äta dem helt utan skuldkänslor ;))) haha
 
10 st muffins
  • 2 små väldigt mogna bananer
  • 0,5 dl osötat jordnötssmör
  • 1 helt ägg + 1 extra äggvita
  • 0,5 dl mjölk
  • 1,8 dl skrädmjöl (eller mandelmjöl)
  • 0,5 tsk kanel
  • 0,5 tsk muskot
  • 1 tsk bakpulver
  • lite salt
  • 0,5 dl mörk choklad hackade i små bitar (jag hade 60%, men ha gärna högre procent om du vill)
  • hackad mandel (att ha ovanpå, detta är frivilligt)
Sätt ugnen på 180 grader. (över- och undervärme såklart)
Mosa bananerna ordentligt och blanda sedan ihop med jordnötssmöret, äggen och mjölken.
Lägg sedan till skrädmjöl (eller mandelmjöl), kanel, muskot, bakpulver och salt. Vispa ihop detta tills det är väl blandat och rör sedan ner chokladbitarna.
Fyll muffinsformar till ungefär hälften och strö över hackad mandel.
In med dem i ugnen i ungefär 30 minuter, de ska vara bruna på ovansidan. (även om de är "torra" på insidan, ska du inte ta ut dem innan de blivit bruna!)
Klart!
 
Nu blir det att åka hem till alex, kvällen kommer bestå av ett sagan om ringen maraton! wooho
ha en bra lördag!

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback