healthy breakfast recipes

jag bestämde mig för att stanna hemma från pratiken idag. då jag har haft ordentligt med tid denna morgon, bestämde jag mig för att göra en supergod frukost! pannkakor och smoothie.
mina "traditionella" nyttiga pannkakor som jag har pratat ganska mycket om i all ära, (receptet kommer upp vilken dag som helst nu, har inte hunnit skriva det än!) men jag älskar att prova nya recept och idag blev det lite improvisation som gällde! och goda blev de också!
i detta recept är det enbart nyttiga och goda ingredienser. fylld med protein, bra kolhydrater och bra fetter!
how great is that?!
pannkakor för 1 person (ca 4-5 små)
  • en banan (gärna väldigt mogen, med många bruna prickar på. smaken är sötare då)
  • två äggvitor (observera, endast vitorna)
  • en tsk jordnötssmör (ekologiskt och osötat)
  • kanel (bedöm själv hur mycket du vill ha. jag tog väl runt 2 tsk ungefär)
mosa bananen i en skål allra först, blanda sedan i äggvitorna, jordnötssmöret och kanelen. stek sedan små pannkakor i lite av något slags matfett på medelhög värme. (jag använde mig av smör- och rapsolja då det var det enda vi hade hemma. det bästa alternativet att steka i hade varit kokosolja, men jag har dock inte hunnit inhandla än!)
vänta med att vända pannkakan tills det börjar bildas små bubblor på ovansidan. (detta är viktigt!) om du vänder pannkakan för tidigt kommer den att gå sönder.
sedan är det dags för "toppings". detta är såklart valfritt, men för mig är det ingen pannkaka utan någonting på! haha
jag tog hallon, blåbär och ringlade över ekologisk honung. YUM.
 


jag gjorde även en smoothie som ni ser på bilden! då jag tog ett par snedsteg under helgen är det viktigt att komma tillbaka med nyttigheterna, och vad är bättre än psylliumfröskal? jag upptäckte detta för bara ett par månader sedan och nu använder jag det 2 gånger i veckan. det är fullt med fiber och jättebra för magen då det bland annat rensar ut massa dåliga saker i tarmarna. psylliumfröskal expanderar i kontakt med vätska och expanderar ännu mer inne i magen, därför känner man sig även mättare. bra eller hur??
här kommer då dagens lilla smoothietips! btw, jag improviserar ALLTID mina smoothies, så dessa mått är på ett ungefär!
 
en liten blåbär/hallon-smoothie
  • 0,5 dl hallon
  • 1 dl blåbär
  • 2 dl apelsinjuice (utan några som helst tillsatser!!)
  • 1 msk psylliumfröskal.
mixa ihop och drick! simple as that

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback