breakfast müsli!

jag stannade hemma från praktiken idag också. så otroligt skönt att vara hemma, speciellt när man har galen träningsvärk... jag och alex körde dubbelpass igår, bodycombat i en timme och en halvtimmes core direkt efter. vi tränade maaassa rygg, då är det kanske inte så konstigt att jag känner av det idag! haha
 
eftersom jag hade ännu en dag med tid för frukost, bestämde jag mig för att testa ett nytt recept idag också!
känns som att detta börjar bli lilla receptbloggen nu haha
jag gjorde en egengjord müsli, jätttttttegod blev den!!
färdiga müslis man köper i affären har nästan alltid något tillsatt socker eller massa andra dåliga tillsatser, därför är egengjord müsli väldigt nyttig och superlätt!
havregryn innehåller fibrer, pumpakärnor är fulla med protein och nyttiga mineraler, torkade aprikoser och russin innehåller massor av näring,  linfrön är bra för magen och mandlar innehåller bra fetter, vitaminer och mineraler.
bra va?? (btw, även detta är ett improviserat recept, därför är måtten på ett ungefär!)
recept för 1 person:
  • 2 "skivor" torkade aprikoser
  • 2 nypor pumpakärnor
  • 1,5 tsk linfrön (krossade eller hela)
  • 5 mandlar
  • 2 nypor havregryn
  • 10-15 russin
  • kanel (efter smak)
  • kardemumma (efter smak)
hacka mandlarna i mindre bitar och rosta dem i en stekpanna tillsammans med pumpakärnorna på medelhög värme. (obs, använd inget matfett, rosta bara) rosta dem så pass mörka du vill ha dem. själv hade jag dem på plattan i ca. 5 minuter.
under tiden mandlarna och pumpakärnorna rostas skär du aprikoserna i mindre bitar. sedan blandar du ihop resten av ingredienserna i en liten skål. done!
sååååå gott!!
 
jag åt min müsli tillsammans med lite 0,1 % naturell yoghurt, citronvatten och en kopp grönt te (jag försöker fortfarande lära mig!!) under tiden jag åt min frukost tittade jag på svenska hollywoodfruar. bästa svenska programmet alltså! asså jag har en girl crush på maria, hon är så SÖT jag dör
 
aja, här får ni en jättefin låt med älskade gavin degraw som jag lyssnat på hela morgonen; l-o-v-e this song
nu ska jag titta på första avsnittet av mtv's nya serie som hade premiär inatt, underemployed! får se hur bra det är, men verkade ganska roligt på trailern :)) skriver ikväll!

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback